Anonym kommentar

Har nästan bara väntat på att det ska dyka upp en kommentar om att jag (ve och fasa) åt leverbiff i helgen. Jag åt en och en halv biff. Och med dessa rader i huvudet, så tror jag nog att både jag och bäsen kommer överleva detta.

Konsumtion av lever och leverrätter
Lever är ett mångsidigt födoämne som innehåller sådana näringsämnen, som man under graviditeten har ett ökat behov av. Sådana näringsämnen är bl.a. folat vitamin A och järn. Intag av lever under graviditeten medför ändå vissa risker som gör att det är skäl att begränsa konsumtionen av leverrätter under hela graviditetstiden. Lever innehåller rikliga mängder vitamin A i form av s.k. retionoider, som i stora doser kan öka risken för fosterskador och missfall.

Så jag åt dem små bitarna med gott samvete och det var himla gott också. Det var enda gången jag ätit lever under graviditeten. Jag har hållt mig borta från det, insjöfisk och ädelostar.
Så, svaret på din fråga. Jo, jag är gravid. Rekommendationerna är dessa.

Och.. jag tror många gånger att sunt förnuft ska råda också. :)



Magen för fyra veckor sedan snart =)


Kommentarer
Postat av: Anonym

Och jag åt både aborre, gös och brieost (i måttliga mängder) när jag väntade både Freja och Albin. De verkar fullt normala ändå. Läste i Mama att en dietist tyckte att livsmedelsverket faktiskt skrämmer upp blivande mammor så att de knappt vågar äta någonting. Hon tyckte att det sunda förnuftet skulle råda i stället:-)

2011-09-26 @ 17:26:11
Postat av: i-c

Alkoholen vill jag undanta från det sunda förnuftet men RESTEN! Ät det ty tycker känns bra och som du vill ha och NJUT! Grattis till fk-be.slutet förresten

2011-09-26 @ 17:57:53 / URL: http://-
Postat av: i-c

OBS Jag talar inte om dig och alkoholen - bara i allmänhet för gravida kvinnor! (Jag tror att du förstod det riekt men om någon annan undrar..)

2011-09-26 @ 18:24:00 / URL: http://-
Postat av: Anna

Hahah var den personen tvungen att vara Anonym? Så töntingt att man ska klanka ner på andra, men att man inte kan stå för det..



Jag tror inte heller att det är någon fara.. Det är ju ingen värdslig mängd du har fått i dig!!!

2011-09-27 @ 07:46:44 / URL: http://molnochglitter.blogg.se/
Postat av: Nathalie-Mamma till Athida och gravid med bf 10/1

Haa, alltid är det någon som ska klaga.. Kolla kvinnorna i afrika, tackar dom nej om dom skulle få både brieost, östersjönfisk osv? No way! De barnen överlever utan kontroller hos läkare.



Jag äter precis de jag vill ha, de enda jag undviker helt är alkohol. (lever äter jag inte heller, men de är smaklökarna som sätter stopp) ;)



Dags för en ny magbild med tycker jag :) Krams

2011-09-27 @ 09:12:56 / URL: http://nathalief.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Alla foton är tagna av mig(om inget annat anges)! All kopiering är förbjuden.




RSS 2.0